Thursday, August 12, 2010

Nafsu Ramadhan

Alhamdulillah hari pertama puasa sempurna bagiku dengan menempa sejarahnya tersendiri...  Petang semalam aku kuatkan semangat dan beritahu isteriku tahun ini kita akan berpuasa secara sederhana...  Kalau ikut kelazimannya memang aku dan isteri akan pergi ke bazar Ramadhan di seksyen 6 Kota Damansara mencari juadah berbuka puasa...  Aku tunjuk samosa 4 keping, dia tunjuk tepung pelita 4 keping... Aku cakap tak cukup tu... tambah jadi 6 pulak... Di gerai lain ternampak pula kuih puteri mandi... Lagi 6 keping...  "bukan selalu jumpa kuih ni..." ayat standard la tu... Air tebu RM4... Buah tembikai...  Lepas tu nampak pulak masak tempoyak Melaka... Kantoi lagi... Padahal di rumah dah siap masak lauk... Nak kata lapar sangat tu taklah jugak... Cuma nafsu mula mengawal diri... Menu bazar keesokannya akan berbeza dengan rojak, cendol, ikan bakar dan macam-macam lagi...

Memang betullah orang kata bulan Ramadhan ni dah jadi pesta makanan...

Adakah konsep kita berpuasa ini sudah jauh menyimpang dari tujuan asal?  Sepatutnya kita insaf dan menyelami keadaan yang dihadapi oleh orang-orang yang kurang bernasib baik dalam kehidupan... Orang-orang yang menhadapi puasa ini saban hari tanpa mengira samada Ramadhan atau tidak... Orang-orang ini tiada waktu berbuka semewah kita...

Kita menyedari apa yang kita lakukan tiap-tiap petang di bazar Ramadhan tetapi malangnya kita memilih untuk mengendahkannya...

Jadi apakah yang boleh dilakukan untuk kita tidak terjebak berbelanja berlebihan di bazar Ramadhan?  Pergi tu memang dah tentu kena pergi sebab untuk membuat juadah tambahan memang memakan belanja dan kerja yang lebih... Takkan kita nak buat 6 keping tepung pelita?

Cara yang agak praktikal untuk dibuat ketika pergi ke bazar Ramadhan ialah dengan membawa wang sebanyak apa yang ingin kita belanjakan... Tinggalkan dompet di rumah atau dalam kereta (pastikan diletakkan di tempat yang selamat... Kalau tidak lain pula jadinya...) Bawa RM10 dan belanjalah dengan kadar tersebut atau cabaran lebih baik kurang dari nilai tersebut...

Aku akan cuba mempraktikkan teknik ini... Tatkala ini isteriku pun belum pasti apa yang nak dimasak buat juadah berbuka puasa... Hanya setelah dia pasti barulah aku tetapkan bajet bazar Ramadhan jika ku lihat perlu...

Hari ini ku azamkan untuk tidak ke bazar Ramadhan...

Aku tahu aku mampu melakukannya!!!

1 comment:

  1. Alhamdullilah... turun la peyut boroi abg long ku ni nanti..

    ReplyDelete